Het functioneringsgesprek

Het functioneringsgesprek is een gesprek waarin - zoals de naam al doet vermoeden - over het functioneren van een werknemer gesproken wordt. Dat klinkt best 'zwaar', maar het is de taak van de werkgever om dit gesprek een luchtig karakter te geven en te laten zien dat het in het voordeel van zowel werkgever als werknemers is om te spreken over wat goed gaat en wat nog beter kan.

Waarom bestaan functioneringsgesprekken?

Functioneringsgesprekken zijn in het leven geroepen om op een objectieve manier het functioneren van een medewerker te bekijken. Het is wettelijk niet verplicht. Toch doen werkgevers er goed aan dit soort gesprekken in te plannen: stel dat een werkgever een niet-functionerende werknemer in dienst heeft, dan moet hij volgens de wet kunnen aantonen dat hij de werknemer tijdig heeft laten weten ontevreden te zijn. Beoordelingsgesprekken helpen daarbij.

Onverwachte uitslag

Stel: jij hebt gedurende het hele jaar geen slecht woord gehoord over jouw functioneren. Tijdens het beoordelingsgesprek worden ineens allerlei punten aangehaald die jij niet herkent. Wat doe je dan? Het is sowieso slim om eerst om toelichting en onderbouwing te vragen. Als onderbouwing van de beoordeling ontbreekt of als jij het met de voorbeelden niet eens bent, kun je protesteren tegen de negatieve beoordeling. Onderteken het schriftelijke gespreksverslag en lever jouw schriftelijke kanttekening hierbij in. Je commentaar wordt dan ook bij jouw dossier gevoegd. Mocht het uitlopen op een rechtszaak, dan kan een rechter jouw kanttekening hierin meenemen.

Media and text

Meer informatie?

Wil je meer weten over jouw rechten en plichten als werknemer? Neem dan contact op met 1Werkcentrum. Onze adviseurs staan voor je klaar en geven antwoorden op je vragen óf verwijzen je door naar de juiste instantie.

info@1werkcentrum.nl 085 130 6470